donderdag 17 maart 2011

10 Meter openings

The 10 Meter band was this year already open a few times.I was able to work some nice DXCC's in several modes.Some of them are also new for me on this band.
Today i managed to work Agus,YB1ALL,on PKS63.A few weeks before i also coult get him in CW already.
Two days ago,on the 15th,i was able to work Bob,VP8LP,for the first time this year on 10M SSB again.The rst i got was just 4/4....but still 100% QSO.
Bob was here real 5/7 with QSB.I stayed a little at his frequenty listening to him and about 30 minutes later he was gone.I coult hear Bob saying that he had the whole morning good propagation to Europe.













After that i was looking over the band and did hear a signal on PSK31...That was VU2SWS Miss Sarla.She was strong here and i also managed to work her.New DXCC on 10M in PSK31 as well for me.

Between the 7th and 11th of March,t
he band was wide open.I managed to work:
* in SSB: VU2DSI , VK6XC , VK6ANC , CX2DK , PY2OE , D2AM , VK8NSB , YB3OX , 9M2IDJ ,
TJ3AY , BD8ASG , UK8OM , VP8LP and HZ1DG

* in CW: 4X/K2LS , LU7HN , 7Z1HL , YB1ALL , 3B8FQ , MD0CCE , E21EJC , BA8AG , BA8BA ,
4K9W , 6W2SC , D2SG , 9J2BO , 4Z5RT , A45XR , 5N7M

During the ARRL DX SSB i was also able to work one NA station,that was W4SVO from Florida.
Propagation was very good,but i also had much QRM on the band.It was mostly S8-9.
So you can see how good the prop was to NA...W4SVO was real 5/9 that time.













The 10 Meter band is a very nice band for DXing.Many HAM's don't like it.....
I think it's because it's not always easy to get a QSO on 10M.
For me the 10M band is the nicest...when there are openings ofcourse.
This morning there where spots of KH7Y,Hawai.I coult hear him very low...too low to try.
One week ago KH2 (Guam) was also strong on 10M in CW.Would be 559 here,but too big pileup.

I really hope that the propagation increases and that the 10M band will be open more and more.
Also during the contest in the weekends....
This weekend is the BARTG RTTY Contest and also the Russian DX (CW+SSB).
Hoping that the Propagation Gods are also good for us this weekend :-)

4 opmerkingen:

  1. Leuk een PD station die met CW bezig is.
    Doe je dit handmatig of met behulp van de pc?

    73, Tjeerd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tjeerd,
    Helaas met de computer en MixW.Maar door op deze manier CW te bedrijven ga je wel dingen herkennen wat de tegenstation zend.
    Ik kan mijn eigen call wel al opnemen en ook natuurlijk de 599 TU.
    Wat soms erg belangrijk is omdat de signalen niet altijd stabiel zijn.Als er te veel fading of storing op zit,gaat MixW niet goed decoderen.Ik vind het erg mooi om zoveel mogelijk uit de hobby te halen.Zo heb ik ook al andere modes gebruikt zoals Olivia,JT65 etc.

    Soms krijg ik wel eens commentaar van iemand van onze afdeling.Die zegt dat dat hij liever met de sleutel bezig gaat en dit geen echte verbindingen vind.
    Maar het verschil is wel dat hij nog geen QSO heeft gemaakt en ik op loTW wel op 159 bevestigde DXCC's sta :)
    men denkt dat als je CW doet via de computer,dat alles automatisch gaat en makkelijk...laat ze het eerst eens proberen en dan commentaar geven denk ik maar.

    73's Bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bernard, wat weer een fantastische condities op 10m. En een hoop DXCC die ik nog niet eerder gehoord heb hier. Helaas heb ik er nog steeds geen goede antenne voor en overdag ben ik natuurlijk op het werk. Tegen de tijd dat ik evt. voor de radio zou kunnen zitten zijn die condities allang voorbij. Misschien dat er Zondag of volgend weekend in de CQWW WPX nog wat te beleven is.
    Wat betreft CW met de computer, nou dat valt echt niet mee dat weet ik. Ik doe sporadisch wel eens mee met een CW contest, maar de score die jij maakt haal ik bij lange na niet. Vergeet ook niet dat alle grote contesters CW alleen op het gehoor nemen, zenden doen ze ook gewoon met macro's. Een beetje hulp van de computer is nooit weg. Ik heb net weer een aantal QSL's verstuurd naar nieuwe DX die ik vorig jaar werkte. Hopelijk krijg ik weer een aantal bevestigingen terug. Hoeveel DXCC heb jij nu bevestigd (mixed)? 73, Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bas,
    Doe je dit weekend ook nog wat aan de BARTG RTTY?
    In Mixed mode sta ik alleen in LoTW nu op 224 DXCC's bevestigd.Daar komen nog een paar bij op die ik via QSL heb bevestigd en niet op LoTW.
    Eind vorig jaar ben ik ook de 100 DXCC's op LoTW gepasseerd.Binnenkort even de certifikaat aanvragen dan heb ik op al mijn 3 banden de DXCC Century :)
    Ook heb ik de 100 DXCC's al in CW,SSB en RTTY.

    Voordeel van mij is qua radio,dat ik thuis ben overdag.De ene nadeel is de andere voordeel he.Ik hou de clusters goed in de gaten en draai veel over de banden heen.

    Gaan straks naar de afdelings avond.Vanavond krijgen we een verslag van de twee jongens van onze club die C56EME hebben gedaan in Ghana.En ook wat kaarten afleveren en hopelijk weer wat ontvangen.Heb ook een kaart voor jou erbij,een nieuwe van mij die ik begin dit jaar heb laten maken.

    Groetjes,ook aan de rest bij jou thuis.73's Bernard

    BeantwoordenVerwijderen